"Niets is zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve dan het nakomen ervan."

Voor wie?

  • leerkrachten
  • leidinggevenden
  • (bouw)coordinatoren
  • intern begeleiders
  • pedagogisch medewerkers

Het effect

  • je leert de noodzaak van het maken van goede afspraken inzien
  • Je leert inzien dat het maken van afspraken voorwaarde is om elkaar aan te kunnen spreken op bepaalde zaken
  • Je krijgt een aantal adviezen waarmee je in de praktijk wellicht effectiever kunt afspreken

In de moderne organisatie vervangt de afspraak het bevel of de opdracht, als sturingselement. Een opdracht is eenzijdig. Een afspraak tweezijdig. Een afspraak bindt de medewerker, maar ook de leidinggevende.

Het eenvoudige motto afspraak is afspraak blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn. 
Er liggen veel valkuilen op ons pad. We maken vaak te veel afspraken waardoor we ze onmogelijk allemaal kunnen nakomen. We vergeten ze soms gewoon. De grootste valkuil is echter dat we afspraken niet duidelijk maken. ‘Ik zal er een keer naar kijken’, zeg je en het agendapunt verdwijnt weer onderop de stapel.

Afspreken en aanspreken zijn twee zijden van een medaille. Naarmate we afspraken helderder maken kunnen we er ook toegespitst op terugkomen, wanneer we elkaar aanspreken op het nakomen van de afspraken.

Heb je interesse?

Bel +31 (0)6 1073 0485